7 modeli copywritingu, które wdrożysz na swojej stronie

Pisanie tekstów na strony www czy do materiałów drukowanych to trudne zadanie i bez odpowiedniej wiedzy czy doświadczenia może się okazać Rubikonem nie do przebycia. Czy we wszystkich przypadkach tak jest? Poznaj 7 praktycznych modeli copywritingu, które możesz wdrożyć w tekstach na swojej stronie www. Zaczynamy.
1. Klasyczny copywriting
Pisanie tekstów na strony internetowe można zrobić na wiele sposobów. Jednym z nich jest klasyczny copywriting, w którym przedstawiamy produkt lub usługę, opisując ich korzyści. Ten model nie wymaga wielkiej koncepcji jak ma to miejsce w przypadku storytellingu, jednak liczy się w nim doświadczenie i umiejętność tworzenia krótkich zdań czy jasnego formułowania myśli.
W copywritingu liczy się język korzyści i umiejętność przejrzystego komunikowania USP marki. Jeśli piszesz, że produkt X jest funkcjonalny to napisz jak owa funkcjonalność przełoży się na ułatwienie życia odbiorcy. Jak piszesz o swojej usłudze to napisz, dlaczego będzie lepsza od konkurencji i co zapewni Twojemu odbiorcy. Tutaj liczą się benefity i korzyści, które powinny działać na Twoich odbiorców jak magnes. Jak sprawdzić skuteczność swoich treści? Podepnij narzędzie do badania ruchu np. Google Analitycs i obserwuj jak po dodaniu nowych treści zachowuje się Twoja strona.
2. Copywriting z elementami storytellingu
Wszyscy kochamy dobre historie. Szukamy ich w książkach, filmach, ale i w reklamach oraz tekstach na strony internetowe. Klasyczne treści coraz częściej rozbijają się o mur obojętności ze strony konsumentów.
Każdy storytelling ma 5 elementów:
- przedstawienie postaci
- konflikt
- dialog
- rozwiązanie
- call to action
W pierwszym elemencie storytellingu przedstawiasz bohaterów, którzy funkcjonują w normalnym świecie.
Następnie następuje zakłócenie, czyli problem/konflikt, który sprawia, że bohaterowie muszą podjąć jakieś działanie. W centralnej części opowieści dajemy dialog, który napędza akcję i sprawia, że problem staje się bardziej „ludzki” – to znaczy, że odbiorcom łatwiej jest się z nim utożsamić.
W niektórych przypadkach można go zastąpić dobrymi scenami akcji, które nie wymagają dialogu. Na końcu storytellingu wprowadzamy rozwiązanie, które jest finałem opowieści i niesie ze sobą przesłanie. Ostatni element opowieści to zawołanie/zachęcenie do akcjii – czyli link do strony czy zachęta do kontaktu, która napędza sprzedaż produktu lub usługi. Pamiętajmy, że tworząc koncepcję storytellingu musi być ona spójna z filozofią i misją firmy, by bohaterowie i cała konstrukcja fabularna pasowała do ducha marki.
3. Konwersacje w tekście
Ten model copywritingu opiera się na dialogu pomiędzy osobami. Choć częściej występuje on w spotach telewizyjnych czy internetowych to czasem warto go zastosować w tekstach na strony www, tekstach reklamowych do materiałów BTL czy na blogu. Język ma być naturalny i zrozumiały dla odbiorcy. Dobra agencja copywriterska lub copywriter freelancer napisze Ci tekst z użyciem konwersacji, który uwiarygodni produkt lub usługę w oczach Twoich klientów.
4. Długie „copy”
Badania dowodzą, że długi copywriting naszpikowany faktami i benefitami ma dużo lepszą konwersję od oszczędnego copy. Ta teza przeczy poglądowi, że „piszmy krótkie teksty, bo nasi klienci w ogóle nie czytają”. Ok, nawet jeśli nie czytają, to skanują treść wzrokiem, wychwytując najważniejsze fakty i argumenty.
Przykładem może tu być fakt, że po krótkim „copy” u odbiorcy zrodzi się wiele pytań lub wątpliwości. Jeśli uda Ci się rozwiać je w copywritingu to masz większą szansę na sprzedaż swojego produktu.
Sprzedając usługę lub produkt face to face masz szansę odpowiedzieć na wątpliwości Klienta i rozmawiać z nim tak długo, jak to tylko konieczne. Publikując tekst na stronie www masz tylko jedną szansę, by zachęcić Klienta do zakupu, dlatego właśnie copywriting powinien być rozbudowany i wyczerpywać temat w 100%.
5. CEO – copywriting
Jeśli sam CEO lub właściciel firmy podpisze się pod tekstem firmy może to przynieść pozytywne efekty. Odbiorcy wówczas pomyślą, że zależy mu na Klientach i nie dba tylko o swoje profity. Ważne, żeby pisząc teksty na strony www być wiarygodnym i używać racjonalnych argumentów, które pozwolą na dotarcie do świadomości potencjalnych Klientów.
6. Szczere copy
Mówi się, że reklama często omija prawdę, nagina ją lub wręcz kłamie. Bez względu czy ktoś wierzy w prawdziwość tego stwierdzenia, reklama powinna opierać się na szczerości. Pokaż nagą prawdę na temat Twojego produktu, a rozstąpi się przed Tobą morze Klientów, a Ty zostaniesz prawdziwym Mojżeszem sprzedaży. Jeśli nie – przynajmniej warto spróbować.
Kiedy będziesz uczciwy względem swojego produktu, wskazując drobne słabości, Klient będzie Ci ufał, jeśli powiesz o jego korzyściach. Oczywiście bądź ostrożny w kwestii słabości, żeby nie przedstawić swojego produktu w negatywnym świetle. Receptą na sukces jest dziś szczery copywriting, który będzie najlepszym narzędziem sprzedaży Twoich produktów.
7. Strach przed odrzuceniem
Mogę stworzyć Ci tekst używając także tej metody. W tym copy mówimy, że tylko „elitarne grono” odbiorców może zdobyć produkt lub znaleźć się w wąskim spektrum odbiorców, którzy przystąpią do klubu, specjalnej oferty etc. Możemy wysyłać taki list najlepszym klientom lub mówić, że o przyjęciu do tego grona decyduje głosowanie członków. Wszyscy chcą należeć do elity, więc gra elitarnością z pewnością przykuje uwagę i sprawi, że odbiorca będzie identyfikować się z Twoją marką lub ofertą.
Kajetan Puszek
Copywriter