Jak powstały nazwy firm największych produktów fmcg?

Z tego artykułu dowiesz się jak powstały nazwy firm największych marek m.in: Oreo, 7up, Fanta, Bounty czy Bakoma. Czym kierowali się ich właściciele przy wymyślaniu swoich nazw firm? Czy wiesz, że Fanta została stworzona w nazistowskich Niemczech w wyniku narzuconego embarga na Coca-Colę? Czy wiesz, że dźwięczna nazwa„Oreo” powstała najprawdopodobniej w wyniku nieporozumienia na spotkaniu członków zarządu? A Bakoma to akronim od imion i nazwisk udziałowców, który powstał w 1989 r.i do dziś jest przykładem świetnie brzmiącej nazwy? Zobacz jak możesz zainspirować się nazwami wielkich marek przy tworzeniu nazwy dla firmy transportowej, produktu, firmy budowlanej czy usługowej. Analiza nazw pomoże Wam odpowiedzieć na pytanie „jak wymyślić nazwę firmy?

Ajax – nazwa marki inspirowana greckim bogiem, którego siłę wykorzystano w walce z brudem 

Nazwa marki popularnego środka czyszczącego AJAX wywodzi się od bohatera greckiej mitologii „Ajaksa”. Został opisany przez Homera w „Iliadzie” i słynął z siły i odwagi. Nazwa firmy nawiązująca do mitologicznego bohatera, którego cechy odnoszą się do produktu, jest świetnym zabiegiem marketingowym. Jest to nazwa emocjonalna i uniwersalna, ponieważ to nazewnictwo mogłoby się odnosić do wielu produktów lub branż. Tworzenie nazwy firmy z odniesieniem do mitologii, zaowocowało emocjonalną nazwą, która jest zapamiętywalna przez odbiorców. W efekcie, nazwa produktu jest krótka i można ją fonetycznie przeczytać, co przynosi ogromne korzyści w przypadku międzynarodowych marek. Pierwszy środek AJAX był prezentowany jako „Białe Tornado” i udało mu się pokonać swojego konkurenta z Procter&Gamble. Marka należy do Colgate-Palmolive, a największy triumf AJAX przypadł na lata sześćdziesiąte i siedemdziesiąte XX wieku.

Znane hasło reklamowe „Mocniejszy niż brud” nawiązywało do mitologii i Boga Ajaksa, który wyróżniał się niezwykłą siłą i mocą. Podobnie jak Ajax w walce z brudem i zabrudzeniami. 

Oreo: historia nazwy marki ciasteczek, która jest na ustach całego świata

Oreo to jedne z najbardziej znanych na świecie ciasteczek, które już w pierwszym roku obecności na rynku sprzedały się w ilości 20 milionów opakowań. Istnieją przynajmniej cztery teorie na temat powstania chwytliwej nazwy firmy ciasteczek. Pierwsza z nich twierdzi, że nazwa marki Oreo powstała w wyniku połączenia słów „chocolate” i „cream”. Była to kontaminacja dwóch kojarzących się z ciastkami słów, do których dodano „o” i „re”, by ułożyć z nich dźwięczną i zapadającą w pamięć nazwę „Oreo”.

Druga teoria wywodzi nazwę firmy od gór, z którymi kojarzyły się autorowi okrągłe ciasteczka. Słowo „oreo”, oznacza po grecku góry. Trzecia teoria głosi, iż nazwa pochodzi z języka francuskiego, w którym oznacza złoto. Jeszcze inne źródła łączą stworzenie nazwy z legendarną już dziś reklamą i sloganem „Got milk?”, w którym to pokazano spotkanie managerów marki, pracujących nad nazwą ciasteczka-mlecznej kanapki. Nazwa miała być stworzona przez jednego z managerów, który odpowiedział z pełnymi ustami „I don’t know” (nie wiem). Niezrozumiały bełkot został odebrany jako „oreo”, a prezes stwierdził, że jest genialna. 

Nie wiem, która z teorii jest prawdziwa. Bez względu na to, nazwa produktu jest krótka, dźwięczna i łatwa do wymówienia, co przynosi ogromną wartość dla marki i przekłada się na milionowe zyski ze sprzedaży. 

Fanta, czyli chwytliwa nazwa firmy stworzona przez nazistów 

Czy wiesz, że nazwa napoju z portfolio Coca-Coli promowanego wśród młodzieży jest dzieckiem nazistowskich Niemiec? Chwytliwa nazwa firmy powstała podczas embarga nałożonego przez USA na nazistowskie Niemcy, które zatrzymało produkcję Coca – Coli w Niemczech. Tworzenie nazwy firmy dla pomarańczowego napoju miało miejsce podczas burzy mózgów zarządu Coca-Cola Deutschland, gdzie prezes kazał uruchomić fantazję uczestników. Nazwa firmy Fanta pochodzi więc od słowa „fantazja” („fantasie” – niem.) i jest akronimem. Nazwa marki jest emocjonalna i uniwersalna.  Nie wiesz jak wymyślić nazwę firmy dla swojego napoju czy produktu spożywczego? Znajdź emocjonalne skojarzenie ze swoim produktem i użyj akronimu, by uzyskać zwięzłą i chwytliwą nazwę. 

Tworzenie nazwy firmy Fanta zakończyło się sukcesem, ponieważ Amerykanie wykupili recepturę w 1960 roku. To spowodowało wysoką sprzedaż i promocję napoju na całym świecie. Receptura Fanty opierała się na serwatce, wytłoczynach po owocach i efektach ubocznych wytwarzania cydru. Fanta powstała w nazistowskich Niemczech, choć o niechlubnej karcie historii napoju dziś już prawie nikt nie pamięta. Negatywną stroną rodowodu Fanty była reklama produktu o nazistowskim zabarwieniu politycznym. Naziści wykorzystywali niewolniczą wręcz siłę roboczą w ostatnich latach wojny do produkcji napoju. 

7 up: historia właściciela, który stworzył chwytliwą nazwę firmy na część 7 głównych składników napoju 

Założycielem marki jest C.L Grigg, który wprowadził go na rynek w 1929 roku. Producent miał już na koncie pomarańczowy napój gazowany – „Howdy”. Jak wyglądało tworzenie nazwy firmy 7 up? Naming produktu przeszedł długą drogę – początkowo napój nazwano Bib-Label Lithiated Lemon-Lime Soda. Jednak Grigg stwierdził, że ta nazwa jest za długa i zmienił ją na 7up, co według mnie było świetnym posunięciem! Istnieje wiele teorii na temat etymologii nazwy firmy 7 up.

Pierwsza z nich głosi, że ojciec-założyciel nazwał napój na cześć 7 głównych składników. Druga teoria mówi, iż pierwsza butelka 7up ważyła dokładnie 7 uncji. Kolejna teoria genezy nazwy firmy przekonuje, że autor nazwy zainspirował się namingiem innej marki, który przypominał mu zlepek słów „7up”. Nikt dziś nie wie, która z tych teorii jest prawdziwa. Pewne jest, że w każdej z nich znajduje się kropla prawdy. =

Halls – jak powstała nazwa marki najbardziej popularnych na świecie cukierków na kaszel?

Cukierki Halls zostały stworzone w latach 30 XX wieku przez firmę braci Halls. Nazwa firmy pochodzi od nazwisk założycieli, co było często praktyką w przypadku nazywania najpopularniejszych marek świata. Tworzenie nazwy firmy czy produktu 80 czy 100 lat temu na bazie nazwiska założyciela wydawało się racjonalnym kierunkiem. Dziś mamy o wiele więcej nazw na rynku, a większość popularnych domen jest już zajęta. Dziś stworzenie oryginalnej nazwy jest już dużo trudniejsze i wymaga większego wysiłku oraz know-how. Halls to cukierki na kaszel i ból gardła, występujące w różnych smakach, między innymi: miętowym, porzeczkowym, miodowo-cytrynowym.

Firma na przestrzeni swojej prawie stuletniej historii często trafiała z rąk do rąk – początkowo przejął ją Warner-Lambert, następnie Pfizer i Cadbury. Obecnie Halls należy do Mondelēz International. Najbardziej popularnymi sloganami Halls są; „Halls – weź głęboki oddech”. Marka pozycjonuje się poprzez skojarzenia ze sportem. Czy wiesz, że twarzą akcji cukierków Halls promowanej hasłem „Weź głęboki oddech. Podejmij wyzwanie” był dziennikarz Marcin Prokop? Nazwa firmy jest krótka i łatwa do wymówienia. 

Develey: nazwa firmy zrodzona pod koniec XIX wieku w Bawarii, która stała się ikoną produkcji musztardy i sosów

Nazwa bawarskiej firmy – producenta musztardy i sosów, pochodzi od nazwiska ojca-założyciela: Johanna Develey’a. Tę samą metodę tworzenia nazwy wykorzystywano setki razy przy kreacji nazwy firmy transportowej czy odzieżowej. Develey jest jedynym w Europie dostawcą sosów zimnych do sieci Mcdonald’s. Nazwa marki powstała w Monachium w 1845 roku.

Jej początki związane są z produkcją musztardy, opartej na tradycyjnej, bawarskiej recepturze. Dzięki jakości produktów firma Develey szybko zaczęła dostarczać musztardy na dwór Króla Bawarii, co przyczyniło się do jej sukcesu. W XX wieku ta marka rozwinęła się na arenie międzynarodowej. Develey działa w Polsce od 1995 roku, dystrybuując majonezy, dressing, musztardę oraz sosy do mięs i kanapek.  

BAKOMA – polska nazwa firmy, którą cechuje kreatywność i prostota

Oto pierwszy polski akcent w naszym zestawieniu nazw marek. Nazwa znanego producenta jogurtów pochodzi od pierwszych liter imienia i nazwiska żony założyciela firmy Zbigniewa Komorowskiego, Barbary Komorowskiej oraz nazwiska Edwarda Mazura, współzałożyciela spółki. Efektem kreatywnego tworzenia nazwy firmy właścicieli była Bakoma. Nazwa polskiej firmy jest akronimem. Nazwa marki emocjonalna, dźwięczna, krótka i łatwa do wymówienia. Aż trudno pomyśleć, że założyciele wykazali się tak dużą wyobraźnią, tworząc bardzo atrakcyjną nazwę w 1989 roku! 

Jutrzenka – nazwa polskiej marki stworzonej w duchu stylu nazewnictwa PRL 

Marka powstała w 1951 na bazie znacjonalizowanych przedsiębiorstw prywatnych. Polskie przedsiębiorstwo państwowe w 1994 roku zostało przekształcone w prywatną firmę, która weszła do grupy Colian – należą do niej m.in. Grześki czy Goplana. Marka stała się szybko potentatem w produkcji słodyczy. Nazwa marki nawiązuje do rzeczownika „jutrzenka”, oznaczającego poranną jasność przed pojawieniem się słońca. Nazwa firmy podobno została zainspirowana grecką boginią zorzy polarnej, blasku i świtu – Eos. Tak powstała emocjonalna i uniwersalna nazwa firmy, która nawiązuje do stylu nazewnictwa PRL.  

Campbell’s – historia nazwy firmy, która stała się ikoną popkultury

Nazwa jednej z najpopularniejszych zup w puszkach na bazie koncentratu powstała w 1869 r. Tutaj tworzenie nazwy firmy nie było skomplikowanym procesem szukania nazwy emocjonalnej, kontaminacji dwóch słów czy poszukiwania namingu uniwersalnego. Nazwa firmy, podobnie jak wielu innych marek z XIX/XX wieku pochodzi od nazwiska twórcy. Marka ma w swoim portfolio również sosy oraz inne produkty spożywcze. Co ciekawe, autorem sukcesu Campbell’s nie jest wcale jej założyciel, lecz doktor chemii – John T. Dorrance, który w laboratorium swoje wuja wpadł na genialny pomysł stworzenia zupy na bazie koncentratu. Główną ideą, jaka przyświecała Dorrance’owi była chęć stworzenia produktu spożywczego, który będzie łatwiejszy w transporcie i magazynowaniu od konkurencji.

Dzięki pomysłowości doktora chemii, kilkadziesiąt lat później Campbell’s stał się jedną z ikon popkultury, głównie za sprawą serii obrazów autorstwa Andy’ego Warhola. Chwytliwa nazwa firmy zupy na bazie koncentratu nie była może tak odkrywcza i hipnotyczna jak: Sony, Coca-Cola czy Honda, ale dzięki pozytywnym skojarzeniom i świetnej reklamie, przedarła się do świadomości konsumentów na całym świecie.

Wygląd puszki Campbell’s jest jednym z najbardziej znanych opakowań na świecie – potwierdza to tezę, że warto inwestować nie tylko w chwytliwe nazwy firmy, ale i piękne oraz designerskie opakowania. 

KOFOLA – geneza chwytliwej nazwy firmy substytutu Coca-Coli, stworzonego dla obywateli krajów komunistycznych

Smak czechosłowackiej Coca-Coli od 1960 dawał namiastkę wolności obywatelom mieszkających za żelazną kurtyną. Kofola od razu stała się popularna wśród Czechów, Słowaków i Węgrów. W 2002 roku zmieniono nazwę na Kofola a.s, a w 2008 nastąpiła fuzja Kofola i Hoop. Dziś marka ma w portfolio Jupika, Arctica, Hoop, Pinelli, Chito oraz Kofolę. Skąd się wzięła nazwa Kofola? Jest to kontaminacja słów Kofeine+Cola. W wolnym tłumaczeniu nazwa oznacza „kofeinową colę”. Jest to świetny przykład tego jak wymyślić nazwę firmy, która jest prosta, inteligentna i wpadająca w ucho.  Chcąc wymyślić nazwę dla produktu spożywczego także możesz użyć kontaminacji (połączenia) dwóch słów. Doskonałym przykładem jest „Inka” (połączenie słów instant i kawa). 

Bounty – chwytliwa nazwa firmy zainspirowana wyspami na Pacyfiku

Kokosowy baton pokryty mleczną czekoladą, który za sprawą swojego smaku i siły marki, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych produktów w swoim segmencie. Tworzenie nazwy firmy kokosa batona zostało zainspirowane nazwą geograficzną. Nazwa pochodzi od grup niezamieszkałych wysp na Pacyfiku, należących do Nowej Zelandii. Jest to nazwa emocjonalna i zainspirowana nazwą geograficzną, którą bardzo dobrze pasuje do namingu batonu. Podsumowując, ta nazwa marki kojarzy się z tęsknotą za rajem, dlatego jest to  naming, pasująca jak ulał do batona na bazie kokosa.

Czy wiesz, że baton Bounty od 2007 roku nie jest już wegetariański? Firma wprowadziła wówczas serwatkę, która w wielu produktach jest wytwarzana przy udziale podpuszczki zwierzęcej. Warto wiedzieć, że Bounty nie jest dostępny w USA – funkcjonuje tam podobny baton o zupełnie innej nazwie.  

Mam nadzieję, że wykorzystasz inspirację od największych firm świata przy tworzeniu nazwy firmy. Nie wiesz jak nazwać swój produkt, firmę transportową, budowlaną, usługową? Zastanawiasz się nad nazwą sklepu odzieżowego? Skontaktuj się ze mną. Jestem doświadczonym copywriterem freelancerem z 10-letnim doświadczeniem w tworzeniu nazw firm, claimów marki i haseł reklamowych. Chętnie stworzę nazwę dla Twojej firmy czy marki, która będzie dźwięczna, łatwa do zapamiętania i skuteczna. Mam w swoim portfolio ponad 100 stworzonych nazw firm, claimów i sloganów reklamowych. Skontaktuj się ze mną teraz.  

Kajetan Puszek



Możliwość komentowania została wyłączona.