Jak wymyślić nazwę firmy?

Jak wymyślić nazwę firmy? Poznaj 9 podstawowych sposobów, które są fundamentem większości nazw marek świata. www.copywriterfreelancer.pl

Poznaj 9 podstawowych sposobów, które są fundamentem większości nazw marek świata.

Kiedyś nazwy firm były nadawane od nazwisk swoich założycieli. Od kilkudziesięciu lat w wyniku ogromnego nasycenia rynku tworzy się nazwy opisowe, słownikowe, powstałe w wyniku kontaminacji, będące akronimami czy grą słów. Prezentuję 9 podstawowych sposobów/modeli kreatywnych, które pomogą Ci stworzyć dobrą nazwę firmy, a tylko taka może stać się solidnym fundamentem silnej marki.  

1.Eponimy – czyli nazwy zaczerpnięte od nazwisk założycieli

Metoda nazywania firm od nazwisk należy do najstarszych w historii. Tworzenie nazw firm z wykorzystaniem eponimów przeżywało swój renesans na przełomie XIX/XX wieku, kiedy powstawały takie marki jak: Ford, Chevrolet, Develey, Dolce&Gabbana, Ferrero czy Halls. Ta metoda nazewnictwa do dziś jest bardzo popularna w przypadku marek modowych, kancelarii prawnych czy też praktyk lekarskich. Jednak nazywanie firmy w XXI wieku nie może być zaczerpnięte od nazwiska, ponieważ: 

a) większość nazw firm i domen jest już zajęta 

b) ogromne nasycenie rynku wymogło na właścicielach firm tworzenie oryginalnych i wyróżniających się nazw firm 

c) przemyślana i niepowtarzalna nazwa firmy jest podstawą do skutecznego marketingu i budowania silnej marki, której wartość może osiągnąć miliony złotych 

2.Nazwy opisowe lub merytoryczne – czyli te, które jasno definiują działalność firmy

Chcesz, by Twoi Klienci od razu wiedzieli, czym Twoja marka się zajmuje? Stawiasz na prostotę i zrozumiały przekaz ponad emocjonalność czy naming na bazie akronimu? Nazwij swoją firmę jak British Airways, Kompania Piwowarska, RadioZet, Radiostacja, Bocian Pożyczki czy też PayPal (nazwa emocjonalna i merytoryczna zarazem). Oczywiście wymyśl coś oryginalnego – chwytliwą nazwę firmy, która będzie jasno komunikować misję, cel i działalność firmy. Nazwij markę ekologicznych płatków śniadaniowych „eko płatki”,  a burgerownie „Tasty burger”. Jeśli lubisz nazywać rzeczy po imieniu i nie chcesz, by Twoi klienci musieli się Ciebie domyślać, nazwa merytoryczna jest właśnie dla Ciebie. 

Chcesz dowiedzieć się więcej o procesie tworzenia nazw firm i claimów? Kliknij tutaj. 

3.Akronim – czyli siła skrótu z aurą tajemniczości

Akronim to inaczej skrót, który pochodzi od dłuższej nazwy opisowej, nazwisk założycieli czy głębszej idei przyświecającej biznesowi. Niektóre z nich powstawały na bazie strategicznego pomysłu jak np. KFC, które jest akronimem „Kentucky Fried Chicken”- nazwy dla firmy, która miała negatywne konotacje ze względu na niezdrowe właściwości smażonego kurczaka. Jeszcze inne nazwy firm skorzystały z akronimu, by dodać swojej nazwie powagi i biznesowego charakteru, który był im potrzebny do ekspansji na międzynarodowe rynki. Przykładem takiej strategii jest HSBC. Innym przykładem nazwy na bazie akronimu jest CCC, który pochodzi od sloganu „Cena czyni cuda”. Jak widzisz ten typ kreacji może być idealnym narzędziem do wymyślenia chwytliwej nazwy firmy. 

4.Nazwy istniejące czy powstałe na bazie kontaminacji?

Chwytliwe nazwy firmy zaczerpnięte od istniejących, słownikowych słów mogą być świetnym pomysłem na markę, która będzie świetnie oddziaływać na Twoich przyszłych klientów. Problem w tym, że współcześnie ciężko jest znaleźć taką nazwę firmy – wszystkie zostały już dawno wymyślone, a ich domeny są pozajmowane. Mimo wszystko możesz próbować stworzyć słownikową nazwę firmy o takim ładunku emocjonalnym jak: Apple, Żabka,Uber, Żubr, Biedronka czy Polo. 

Jak wymyślić nazwę firmy – copywriterfreelancer.pl

Alternatywą dla tworzenia nazwy firmy opartej o słownikowe pojęcia są nazwy powstałe w wyniku kontaminacji, czyli połączenia dwóch lub większej ilości słów. Ich celem jest podkreślenie ich znaczenia, użycie podwójnego znaczenia niektórych słów czy podkreślenie oryginalności marki. Inteligentnie przemyślana nazwa marki oparta na kontaminacji taka jak: Wegeneracja, Pinterest, Facebook, Frugo czy Mlekovita może być marketingową bombą z opóźnionym zapalnikiem – umiejętnie stworzona, odpłaci Ci się milionowym polem rażenia w stosunku do Twoich klientów. 

5.Nazwy ze skojarzeniami versus uniwersalne

Nazwa dla firmy, która będzie powiązana z Twoim biznesem czy taka, która poprzez marketing i komunikację zwiąże Cię z nim na lata? Wybór często nie jest prosty. Świetne nazwy uniwersalne takie jak: Apple, Samsung, Reebok czy Costa nie odbiegają jakością od nazw ze skojarzeniami jak: Murator, Bar Pomorza czy iPhone. Więcej o genezie nazw największych marek świata możesz przeczytać tutaj.  

6. Emocje – najlepszy kapitał namingu

Jak wymyślić nazwę firmy, kiedy większość dobrych nazw jest już zajętych? Tworzenie nazwy firmy może oprzeć się o nazwy lub skojarzenia, które wywołują określone emocje u odbiorcy. Nazwy emocjonalne to takie, które nie tylko generują ogromne emocje, będące największą zaletą silnych i dojrzałych marek. Nie tylko wyróżniają się inteligencją, błyskotliwością czy niestandardowym podejściem. Przede wszystkim mogą się odnosić do różnych branż i typów działalności, a więc są uniwersalne znaczeniowo. Przykładem nazw emocjonalnych jest: Apple, Żabka, Caterpillar, RUCH. 

7.Nazwy asocjacyjne

Asocjacja jest dowolnym związkiem pomiędzy obiektami dziedziny przedmiotowej, który ma znaczenie dla modelowania. W namingu odnosi się to do nazw, które mają przynajmniej dwa znaczenia i mogą być ze sobą powiązane. Przykładem jest Amazon, który odnosi się do największej na świecie rzeki – Amazonki i do największego zbioru produktów, pomiędzy którymi zachodzi powiązanie skojarzeniowe. Wybór dobrej nazwy asocjacyjnej sprawi, że Twoja nazwa firmy będzie skuteczna i chwytliwa. 

Jak wymyślić nazwę firmy? Copywriterfreelancer.pl

8. Nazwa firmy po polsku czy obcojęzyczna?

Tworzenie nazwy firmy po polsku będzie idealnym rozwiązaniem do biznesów, skierowanych do mas lub do grupy docelowej nie znającej języków obcych. Wówczas nazwa dla firmy będzie zrozumiała dla wszystkich. Skolei nazwanie polskiej marki z języka obcego może dodać jej powagi i międzynarodowego charakteru. Przykładem jest tu nazwa Gino Rossi – polskiego producenta butów. Sam pomyśl, która droga będzie bardziej skuteczna dla Twojej firmy. 

9. Nazwy abstrakcyjne  – czyli podróż śladami Rolexa czy PayPala 

Nazwy odwołujące się do abstrakcyjnych pojęć, często opierają się na mocy skojarzeń, fonetyki etc. Zaliczają się do nich: Kodak, Rolex, Fanta, PayPal czy Pluszsz. Często to nazwy abstrakcyjne są fundamentami potężnych marek, które znajdują się na ustach, ekranach i numerach kart kredytowych całego świata. 

Nie wiesz jak wymyślić nazwę firmy stosując 9 podstawowych modeli kreacji? Napisz do mnie, stworzę dla Ciebie nazwę firmy czy produktu, która będzie skuteczna i zapamiętywalna. 

Kajetan Puszek



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *